Onze adem stokt vaker dan we denken….

Je kent dat vast wel dat je adem omhoog gaat of dat je je adem inhoudt vlak voor een sollicitatiegesprek of als je een presentatie gaat geven over een belangrijk project. Op deze moment verwachten we dat misschien wel een beetje. En ook nog niet zo’n gekke reactie van je lijf. Er mag gepresteerd worden. Het zenuwsysteem dat gaat over deze activatie stuurt de adrenaline productie aan, zorgt dat onze spieren meer energie krijgen en dat we sneller gaan ademhalen. Het geeft ons ook een bepaalde focus die ons kan helpen in de situatie. Na de presentatie kan het zenuwsysteem dat ons weer tot rust brengt weer zijn werk doen. Een mooie balans zou je zeggen….

Helaas werkt het niet altijd zo. Ongemerkt zijn er veel meer situaties die ons deze staat van activatie brengen en nemen we onvoldoende tijd voor ons rustgevende zenuwsysteem om het weer even over te nemen. Deadlines, tijdschrijfformulieren, acquisitiedoelstellingen, competitieve omgevingen, lastige gesprekken, moeten scoren zijn allemaal reden voor ons systeem om in activatie te blijven. Om niet te vergeten: dat we ook privé aan allerlei verwachtingen (vaak door ons zelf opgelegd) moeten voldoen. Verplichtingen van de kinderen, een goede ouder en partner willen zijn, sportclubjes, vrienden, filmpje, etentjes zijn continue impulsen die deels wellicht ook fijn en ontspannend zijn, maar niet persé ons zenuwsysteem tot rust brengen.

Meestal weten we dit wel, maar meer rust inbouwen is nog niet zo eenvoudig. Daarom een tip die je direct kan gebruiken. Maak gebruik van de korte pauze tussen verschillende activiteiten. Sta even stil dat iets een einde heeft en het volgende een nieuw begin is.

  1. Vier het einde en zet bewust een punt! Sta stil bij de afronding van een taak, hoe klein ook. Je kan namelijk grote taken opdelen in kleine delen. En elk deel heeft zijn eigen begin en einde. Doe dit alleen of deel het met je collega’s.
  2. Ga even naar de wc, haal een kop thee of maak een wandeling in de natuur. Probeer dit bewust te doen. Benut deze tijd om je lijf te stimuleren andere zintuigen te gebruiken. Zintuigen die je misschien niet zo bewust inzet. Zie alles wat je tegenkomt onderweg. De schilderijen aan de muur, bewonder de deuren (ja echt, als je onbevangen en met open nieuwsgierigheid kijkt kunnen ze best mooi zijn), ruik eens aan de koffie of de thee. Proef bewust wat je drinkt of eet. Of voel eens aan de textuur van het aanrechtblad in het keukentje waar je koffie haalt. Dit helpt je zenuwsysteem tot rust te komen en helpt je ook je gedachten over wat er allemaal nog moet te verminderen.
  3. Start bewust met je volgende activiteit. Laat je niet storen.

Dus…. de volgende keer als je uit een vergadering komt kun je direct naar je bureau lopen en met je volgende activiteit beginnen. Of laat je systeem even tot rust komen, voordat je iets volgends gaat doen.

Veel plezier!

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

Geef een reactie

45 − = 37

Meer blogs

Recente blogs

Volg ons

Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten EmbodimentLAB? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
* verplicht invullen