Bewegingsoefeningen

Ontspannen van je lijf door langzame en zachte beweging

Praktisch

Soort oefening
Bewegingsoefening

Duur
10 minuten

Positie
Staand op een rustige plek waar je vrij kunt bewegen

Muziek tips

  • Sanctus van Ashana, album: Jewels of Silence
  • The Reindeer Herder's Joik van Jon Henrik Fjällgren
  • Heart of the Universe van Peter Kater & Snatam Kaur

Waarom?

Fascia, of te wel ons bindweefsel, vormt een groot web wat zich door ons hele lijf bevindt. Het geeft structuur en soepelheid. Deze oefening helpt om het fascia te laten herstellen van blessure, beschadiging, overbelasting of stress. Hiermee houden we onze fascia gezond en soepel.

Instructie

In deze oefening zoeken we de intuïtieve langzame en zachte bewegingen van ons lijf. Hoe we dat doen leg ik je in onderstaande video uit.

Gronden in je lijf met beweging

Praktisch

Soort oefening
Bewegingsoefening

Duur
12 minuten

Positie
Staand op een rustige plek waar je vrij kunt bewegen

Muziek tips

  • Dinner at the Sugarbush van Brent Lewis
  • On the Chariot van James Asher
  • The Clear Realization van Man Forever & So Percussion

Waarom?

Schudden of trillen is een heel natuurlijk proces van ons lijf. Vaak geven we hier alleen geen gehoor aan. In deze oefening geven we ons lichaam vrij de ruimte te schudden en te bewegen. Overtollige spanning kan worden losgelaten. En door het schudden en daarna nog even stil te zijn, herordenen we als het ware ons lijf en laten we de spanning los die ons niet meer dient.

Instructie

  • Zet de meditatietimer op de tijd van de muziek plus 5 minuten.
  • Zet je benen net iets breder dan schouder/heup breedte.
  • Haal je enkels, knieën en heupen van het slot.
  • Door op en neer te bewegen zoek je de trilling in je benen. Vind je deze niet, dan help je je lijf door de trilling te maken.
  • Langzaam laat je de trilling verder uitbreiden in je lijf. Blijf ademen door een open mond met ontspannen kaken.
  • Breng wat meer van de trilling naar die delen in je lijf die nog niet zo meedoen.
  • Als de muziek is afgelopen, laat je langzaam je lijf stoppen met schudden. Lukt dit niet direct, dan kun je je knieën op slot zetten om het stoppen te helpen.
  • Ga zitten of liggen, 5 minuten stilte.